Ptasie mleczko wykonane przez dzieci z grupy Motylki
Celem zajęć kulinarnych jest nauczenie dzieci czerpania radości ze wspólnego przygotowywania posiłków. Podczas tych zajęć dzieci rozwijają swoją kreatywność, samodzielność oraz sprawność manualną, a także uczą się planowania swoich działań. A ponadto dzieci znakomicie się przy tym bawią. Zajęcia takie sprzyjają budowaniu wspólnej przestrzeni, w której dzieci i dorośli współpracują ze sobą, uczą się od siebie, pomagają sobie. Dzieci łakną takiego kontaktu. Zajęcia kulinarne uczą też myślenia przyczynowo skutkowego: dziecko widzi, że gdy np. dolewa śmietankę do miski z pianą, tworzy się gęsta masa o innej konsystencji niż pojedyncze składniki. Dotykanie, przesypywanie, smakowanie czy wąchanie rozmaitych produktów sprzyja integracji sensorycznej, czyli tworzeniu spójnej całości z bodźców docierających do mózgu za pomocą zmysłów. Nie bez znaczenia są też korzyści dla całego układu ruchu, np. wzmacniania obręczy barkowej podczas mieszania łyżką w wielkiej misce, czy rozwijania motoryki małej przy krojeniu lub dekorowaniu potraw, co przydaje się potem w nauce pisania.
Na ostatnich zajęciach dzieci z grupy Motylki przygotowały wspólnie ptasie mleczko. Bielusieńkie pianki pokrojone w prostokąty, smarowały pędzelkiem polewą czekoladową. Smakołyki szybko zniknęły z talerzyków.
Katarzyna Zabielska