Ja w relacjach
W bieżącym roku szkolnym, klasa VI będzie brała udział w projekcje edukacyjnym. Projekty „Uniwersytetu Dzieci w klasie” realizowane są pod honorowym patronatem Ministra Edukacji. Projekt „Ja w relacjach” będzie prowadzony z uczniami na zajęciach z wychowawcą od września do czerwca 2026r.
Jak pomóc uczniom w odniesieniu życiowego sukcesu? Wspierając rozwój ich kompetencji społeczno-emocjonalnych!
Podczas lekcji uczniowie będą działać zarówno zespołowo, jak i indywidualnie. Popracują nad asertywną i konstruktywną komunikacją, a także wezmą udział w ćwiczeniach pomagających w regulacji emocji.
Dzięki projektowi uczniowie nauczą się lepiej rozumieć siebie oraz innych. Wzmocnią poczucie własnej wartości, a także uważność. Rozwiną umiejętność komunikacji oraz nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji.
Cele szczegółowe:
1. Rozpoznawanie emocji i potrzeb w relacjach
- Uczeń potrafi nazwać swoje emocje i określić, co je wywołuje.
- Uczeń rozumie, że inni mogą mieć inne uczucia i potrzeby.
2. Komunikacja interpersonalna
- Uczeń zna podstawowe zasady skutecznej komunikacji (słuchanie, mówienie o sobie, zadawanie pytań).
- Uczeń potrafi wyrażać swoje zdanie z szacunkiem dla innych.
3. Budowanie relacji opartych na szacunku
- Uczeń rozumie, czym są granice osobiste i potrafi je chronić.
- Uczeń potrafi rozpoznać zachowania wspierające i raniące w relacjach.
4. Rozwiązywanie konfliktów
- Uczeń zna sposoby rozwiązywania sporów bez przemocy.
- Uczeń potrafi spojrzeć na konflikt z różnych perspektyw.
5. Empatia i współpraca
- Uczeń potrafi wczuć się w sytuację drugiej osoby.
- Uczeń rozumie wartość współpracy i potrafi działać w grupie.
6. Poczucie własnej wartości w relacjach
- Uczeń potrafi dostrzegać swoje mocne strony i sukcesy.
- Uczeń rozumie, że jego wartość nie zależy od opinii innych.
Wychowawca klasy VI - Agata Ostalska