Szkoła Filialna w Sadykierzu
Sprawozdanie z działań w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025
Realizacja zadań w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 uchwalonego przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce i wyposażenia bibliotek została zakończona. Napisany przez nauczyciela biblioteki – Monikę Fau wniosek dla Szkoły Filialnej w Sadykierzu został zaakceptowany i szkoła uzyskała maksymalną kwotę środków. Zadania Programu były realizowane w latach 2023-2024.
Całkowity koszt realizacji zadania, czyli wsparcie z budżetu państwa oraz wkład własny organu prowadzącego dla Szkoły Filialnej w Sadykierzu wyniósł 5000,00 zł. Pozyskana kwota z budżetu państwa to 4000,00 zł, wkład własny 1000,00 zł. Środki te przeznaczono na:
- Zakupienie książek – 3000,00 zł,
- Zakupienie elementów wyposażenia biblioteki (regał) i realizacja zadań promujących czytelnictwo – 2000,00 zł.
Przy zakupie książek zasięgnięto opinii Rady Rodziców, Samorządu Szkolnego oraz uczniów. Przeprowadzono głosowanie wśród uczniów ,,Zagłosuj, zdecyduj, która książka wygrywa.”
Księgozbiór biblioteki został wzbogacony przede wszystkim w następującą literaturę:
- Lektury dla klas I-VI,
- Książki zalecane do czytania dla grup wiekowych dzieci, które uczęszczają do SF w Sadykierzu,
- Książki, którymi interesują się dzieci,
- Książki historyczne.
Program został tak opracowany, aby wszyscy uczniowie mogli wziąć w nim udział.
Zrealizowano następujące projekty:
- ,,Nie jestem sam, książkę za przyjaciela mam” – p. Anna Pietrusińska z uczniami kl. I,
- ,,Podróż do krainy książek” – p. Aleksandra Wieteska z uczniami kl. II,
- ,,Książka moim przyjacielem” – p. Małgorzata Piekut z uczniami kl. III,
- ,,W świecie baśni i legend” – p. Beata Zielińska z uczniami klasy VI,
- ,,Podróż do krainy baśni” – p. Monika Fau z uczniami kl. IV,
- ,,Zwierzęta Naj! – p. Grażyna Miniak, p. Monika Fau z uczniami kl. V,
- ,,Dla Niepodległej!” - - p. Beata Zielińska z uczniami kl. VI.
Konkursy zrealizowane w Szkole Filialnej w Sadykierzu:
W realizację konkursów włączyli się oprócz nauczyciela biblioteki nauczyciele klas I-III, nauczyciel języka angielskiego, nauczyciel języka polskiego i inni specjaliści. Przeprowadzono konkursy:
- ,,Konkurs na hasło promujące książkę i czytelnictwo – Jak nie czytam, jak czytam”,
- Konkurs ,,Ilustracja do ulubionej baśni lub legendy”,
- Konkurs na maskotkę ,,Kubuś Puchatek lub Pluszowy Miś”,
- Konkurs ,,Mistrz Pięknego Czytania”,
- Konkurs recytatorski w języku angielskim w kategorii uczniów klas I-III ,, I love reading.”
Nagrody za uzyskanie miejsc I-III i wyróżnień w konkursach zostały ufundowane ze środków Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Spotkanie z autorką
W ramach NPRCz. odbyło się spotkanie z poetką, pisarką i twórczynią ludową – p. Genowefą Kosiacką – Bąk. Pani Genowefa jest autorką m.in. tomiku poezji ,,Sercem pisane” i książki ,,Ze wspomnień Dziadka i Babci.” W spotkaniu uczestniczyła również p. Grażyna Kamińska – kustosz Biblioteki Publicznej w Rzeczycy.
Imprezy cytelnicze, obchody świąt czytelniczych, wystawy:
- Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania – odbył się w oddziałach przedszkolnych. Przedszkolakom czytały bibliotekarki z Biblioteki Publicznej w Rzeczycy i Biblioteki Szkoły Podstawowej w Rzeczycy, wychowawczynie oddziałów przedszkolnych, uczniowie klasy IV, recytowały też przedszkolaki.
- Narodowe Czytanie – odbyło się z uczniami klasy VI i klasy V. Fragmenty ,,Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej czytali: nauczyciel języka polskiego, nauczyciel biblioteki oraz uczniowie.
- Październik Miesiącem Bibliotek Szkolnych – rozpoczęcie akcji Bookcrossing polegającej na wymianie książek i rozmowach o książkach, wystawka książek o zwierzętach i książek przyrodniczych z okazji Światowego Tygodnia Zwierząt, czytanie w bibliotece książek przyrodniczych i popularnonaukowych przez uczniów, wystawki książek – nowości, zorganizowanie wystawki po przeprowadzonym wywiadzie z nauczycielami ,,Ulubione książki z dzieciństwa naszych nauczycieli” – rozmowy o książkach.
- Wystawy prac uczniów wykonanych na konkursy,
- Wystawki książek zachęcające do czytelnictwa,
- Wystawki prac dzieci wykonanych w trakcie realizacji projektów.
Efekty i wnioski:
- Nowości zakupione do biblioteki to przede wszystkim lektury, książki historyczne, książki zalecane do czytania dla poszczególnych grup wiekowych i książki, którymi interesują się dzieci.
- Zakupiony księgozbiór uzupełnia bazę lektur biblioteki, pozwoli uczniom rozwijać zamiłowania czytelnicze, efektywnie spędzać wolny czas, kształtować inteligencję emocjonalną.
- Zadania z planu pracy szkoły i planu profilaktycznego były realizowane w ciekawej formie.
- Programem objęci byli wszyscy uczniowie.
- Program zintegrował różnorodne działania nauczycieli wokół promocji czytelnictwa w szkole.
Dziękuję za współpracę i realizację zadań.
Koordynator Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025
Priorytet 3
Monika Fau