Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Tydzień projektu "Moc relacji w edukacji"

W dniach 24.11- 28.11.2025r. w Szkole Podstawowej im. Narcyzy Żmichowskiej w Rzeczycy realizowany był Tydzień projektowy, to oficjalny element Reformy 26.

Tydzień Projektowy to czas, kiedy:

  • uczniowie uczą się przez działanie, współpracę w grupach i realizację praktycznych zadań,
  • nauczyciele obserwują, wspierają i monitorują,
  • przedmioty się łączą – uczniowie widzą sens w tym, czego się uczą,
  • rozwijane są sprawczość i kompetencje przekrojowe (komunikacja, planowanie, kreatywność).

Tydzień Projektowy to sprawdzona forma pracy dydaktycznej, której skuteczność potwierdzają badania edukacyjne. To czas, w którym uczniowie uczą się przez doświadczenie, pracują zespołowo, rozwijają samodzielność, a nauczyciele mają przestrzeń, by obserwować, wspierać i towarzyszyć w procesie uczenia się. Podejście to sprzyja rozwijaniu kluczowych kompetencji – komunikacji, współpracy, krytycznego myślenia i odpowiedzialności za własny rozwój.

W naszej szkole Tydzień Projektowy przybrał nazwę. „Magiczne Andrzejki”. W tygodniu projektowym wzięli udział uczniowie z klas II-VIII.

Klasy najmłodsze realizowały temat „Andrzejki w naszej szkole – świętujemy 50- lecie szkoły”. Uczniowie przez cały tydzień rozwijali zainteresowania tradycjami i zwyczajami ludowymi oraz ćwiczyli umiejętności językowe, matematyczne i artystyczne. Uczniowie wyszukiwali informacji, jak w przeciągu 50 lat przebiegały andrzejki w naszej szkole. Omówili historię hymnu szkoły oraz nauczyli się jego słów i melodii. Stworzyli andrzejkowe drzewa szczęścia. Dzieci wykonali czarodziejskie klucze do szkoły oraz ozdabiali czarodziejskie czapki. Uczniowie w piątek zaprezentowali całej szkole swoją prezentację w postaci pięknego tańca i śpiewu.

W klasie IV uczniowie realizowali Tydzień Projektu na godzinie z wychowawcą. W ramach projektu realizowali temat „ Andrzejkowa tolerancja i życzliwość wobec siebie i innych”. Projekt miał na celu pokazanie, że magia Andrzejek nie polega tylko na wróżbach ale także na dobrych uczynkach, szacunku i otwartości wobec siebie i innych. Pierwszego dnia poznali  wróżbę „Łańcuch dobrych serc”. To zadanie pozwoliło wszystkim spojrzeć na siebie nawzajem pozytywnie, zauważyć swoje mocne strony oraz swoich kolegów i poczuć się docenionym. Drugiego dnia tworzyli Galaktykę życzliwości . Gwiazdy które tworzyli symbolizowały dobre działania, które „spadają na ziemię i czynią świat lepszym”. Było to nie tylko twórcze zadanie plastyczne, ale także okazja do zastanowienia się nad własnym zachowaniem i planowaniem pozytywnych działań. Ostatniego dnia  pracowali  z andrzejkowymi kluczami, które symbolizowały „otwieranie się” na dobre wartości. Zapisali swoje indywidualne przemyślenia tworząc symboliczny portal prowadzący do świata życzliwości empatii i otwartości. Owocem projektu stało się Drzewo Tolerancji i Życzliwości – symbol wspólnych wartości, dobrych postaw i pozytywnej atmosfery.

Klasa V i VI pracowała w zespołach międzyprzedmiotowych oraz we współpracy z rodzicami. Uczniowie realizowali temat pt. „Magiczne Andrzejki” na zajęciach historii, techniki, języka polskiego oraz plastyki. Uczniowie na zajęciach piekli muffinki, wykonali andrzejkowe tortille „Magiczne rolady”. Na lekcji plastyki uczniowie przygotowali plakaty, natomiast na lekcji historii  dowiedzieli się o św. Andrzeju i pierwszych wzmiankach o wróżbach. Uczniowie rozmawiali dlaczego ludzie dawniej wierzyli w wróżby i znaki oraz tworzyli oś czasu tradycji andrzejkowych (średniowiecze → XIX w. → dziś). Uczniowie w grupach przygotowali mini słownik andrzejkowy (np. wróżba, lanie wosku, ciasteczko z wróżbą). Tworzyli listę potraw i ich znaczeń (np. jabłko – miłość, chleb – dostatek). Uczniowie zaprojektowali menu historyczno andrzejkowe – krótkie opisy potraw. Na lekcji języka polskiego analizowali znaczenia przysłów andrzejkowych, zwłaszcza tych dotyczących pogody i zmian pór roku. Prezentowali wybrane wiersze o tematyce andrzejkowej. Zapoznali się z pisownią niektórych wyrazów z: ó, u, ż, rz, h, ch.

W klasie VIIa i VIIb Tydzień Projektowy realizowany był na zajęciach matematyki. Uczniowie analizowali własności brył, tworzyli bryły modułowe z papieru (origami) oraz wykorzystali je do wykonania makiety przestrzennej – budynku szkoły. Projekt rozwijał kompetencje matematyczne, techniczne, komunikacyjne oraz umiejętność pracy zespołowej. Uczniowie klasy VIIa i VIIb, w ramach realizowanego projektu „Moc relacji w edukacji”, uczestniczyli w zajęciach informatycznych. Tematem przewodnim zajęć były bryły w andrzejkowej odsłonie. Podczas zajęć przygotowali plakaty pod hasłem „Andrzejkowy wieczór brył”. Zaprojektowali i wydrukowali na drukarce 3D elementy, z których powstał „sześcienny dom” Andrzeja i Katarzyny oraz lampiony w kształcie sześcianów. Przygotowali także film pod tytułem „Magiczne bryły”.

W klasie VIIIa i VIIIb uczniowie realizowali Tydzień Projektowy na zajęciach języka polskiego. Uczniowie podczas projektu poznali tradycje obrzędowe na wsi, które były istotnym elementem kultury, a także poznali charakterystykę kalendarza gospodarczego. Początkowo poznali pojęcie roku obrzędowego i kalendarza gospodarki. W drugiej części przystąpili do stworzenia przedstawienia, które łączyło tradycję z nowoczesnością. Drugiego dnia zdobyli informacje na temat tego, czym jest odzienie, trepy, powijak. Następnie omówiony został strój ludowy oraz sposób jego uszycia i zabarwienia. Następnie tworzyli wystrój chaty chłopskiej, zgodnie z owiązującą wiejską tradycją. Wspólnie zostały wykonane trzy ścianki, stół oraz chłopskie łożono na słomie. Trzeciego dnia uczniowie dowiedzieli się jak wyglądała praca w polu, zaczynając od przygotowania pola, uprawy, młócenia. Czwartego dnia uczniowie zajrzeli do wiejskiej kuchni, by zobaczyć, w jaki sposób wytwarzano, przygotowywano i przechowywano żywność. Piątego dnia nastąpiło podsumowanie projektu. Początkowo uczniowie omówili swoje plakaty, które tworzyli przez cztery dni. Następnie odbył się uroczysty pokaz przedstawienia teatralnego pt.: ,,Historia kołem się toczy”.

W dniu 28.11.2025r. nastąpiło podsumowanie całego Tygodnia Projektu. Tego dnia swoją obecnością zaszczyciła nas pani dyrektor Delegatury Kuratorium Oświaty w Łodzi z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim pani Katarzyna Glicner – Woźny. Pani dyrektor podziękowała Ambasadorowi projektu pt. „Moc Relacji w Edukacji” dyrektorowi Szkoły Podstawowej im. Narcyzy Żmichowskiej w Rzeczycy pani Agacie Ewie Ostalskiej oraz wszystkim nauczycielom, rodzicom i uczniom za wspaniałe przygotowanie Tygodnia Projektowego.