Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Kasa, plan, przygoda! – planowanie budżetu wycieczki klasowej. Program "Świat Pieniądza" Fundacji PFR.

5 grudnia 2025 roku uczniowie klasy piątej uczestniczyli w zajęciach realizowanych w ramach programu „Świat Pieniądza” Fundacji PFR. Zajęcia dotyczyły tematu zarządzania pieniędzmi w kontekście planowania wycieczki klasowej.

Celem zajęć było:

  • rozwijanie umiejętności planowania budżetu oraz świadomego gospodarowania pieniędzmi,
  • kształtowanie postaw przedsiębiorczości, współpracy i odpowiedzialności finansowej,
  • zapoznanie uczniów z pojęciami: podatek, cena brutto, cena netto, VAT,
  • rozwijanie kompetencji cyfrowych poprzez korzystanie z Internetu do wyszukiwania cen i informacji,
  • rozwijanie kreatywności poprzez przygotowanie ulotki lub plakatu promującego projekt wycieczki.

Zajęcia rozpoczęły się testem wstępnym badającym początkową wiedzę uczniów o pieniądzu i planowaniu budżetu.

Podczas zajęć omówiono kluczowe pojęcia finansowe potrzebne do planowania budżetu:

  • podatek – wyjaśnienie roli podatków i ich funkcji w państwie,
  • cena brutto i cena netto – wytłumaczenie różnic na przykładzie jabłek oraz zakupów,
  • VAT – przedstawienie sposobu przeliczania wartości netto na brutto (×1,23 lub ×1,08).

Następnie uczniowie analizowali przykładowe paragony, z których próbowali odczytać cenę netto, cenę brutto oraz wartość podatku VAT.

Kolejnym elementem zajęć była dyskusja klasowa, podczas której uczniowie dzielili się pomysłami na swoje ulubione i wymarzone wycieczki. Pracując w grupach, mieli za zadanie zaplanować jednodniową szkolną wycieczkę. Każda grupa otrzymała kartę pracy do planowania. Budżet wynosił 300 zł na osobę, co przy 21-osobowej klasie dawało łączną kwotę 6300 zł.

Zadania uczniów obejmowały:

  • burzę mózgów i wybór pomysłu na wycieczkę,
  • wyszukiwanie informacji o kosztach (transport, bilety, posiłki, atrakcje),
  • przeliczanie wydatków i kontrolowanie budżetu,
  • przygotowanie ulotki/plakatu promującej wycieczkę.

W grupach uczniowie dzielili się rolami: część wykonywała obliczenia, inni przygotowywali projekt graficzny. Każda grupa zaprezentowała swój projekt wycieczki oraz przygotowaną ulotkę.

Ewaluacją zajęć był test końcowy.

Zajęcia spotkały się z pozytywnym odbiorem uczniów. Uczestnicy aktywnie pracowali nad zadaniami, wykazując zrozumienie omawianych treści oraz kreatywność podczas tworzenia projektów.

Paweł Szczur