Kasa, plan, przygoda! – planowanie budżetu wycieczki klasowej. Program "Świat Pieniądza" Fundacji PFR.
5 grudnia 2025 roku uczniowie klasy piątej uczestniczyli w zajęciach realizowanych w ramach programu „Świat Pieniądza” Fundacji PFR. Zajęcia dotyczyły tematu zarządzania pieniędzmi w kontekście planowania wycieczki klasowej.
Celem zajęć było:
- rozwijanie umiejętności planowania budżetu oraz świadomego gospodarowania pieniędzmi,
- kształtowanie postaw przedsiębiorczości, współpracy i odpowiedzialności finansowej,
- zapoznanie uczniów z pojęciami: podatek, cena brutto, cena netto, VAT,
- rozwijanie kompetencji cyfrowych poprzez korzystanie z Internetu do wyszukiwania cen i informacji,
- rozwijanie kreatywności poprzez przygotowanie ulotki lub plakatu promującego projekt wycieczki.
Zajęcia rozpoczęły się testem wstępnym badającym początkową wiedzę uczniów o pieniądzu i planowaniu budżetu.
Podczas zajęć omówiono kluczowe pojęcia finansowe potrzebne do planowania budżetu:
- podatek – wyjaśnienie roli podatków i ich funkcji w państwie,
- cena brutto i cena netto – wytłumaczenie różnic na przykładzie jabłek oraz zakupów,
- VAT – przedstawienie sposobu przeliczania wartości netto na brutto (×1,23 lub ×1,08).
Następnie uczniowie analizowali przykładowe paragony, z których próbowali odczytać cenę netto, cenę brutto oraz wartość podatku VAT.
Kolejnym elementem zajęć była dyskusja klasowa, podczas której uczniowie dzielili się pomysłami na swoje ulubione i wymarzone wycieczki. Pracując w grupach, mieli za zadanie zaplanować jednodniową szkolną wycieczkę. Każda grupa otrzymała kartę pracy do planowania. Budżet wynosił 300 zł na osobę, co przy 21-osobowej klasie dawało łączną kwotę 6300 zł.
Zadania uczniów obejmowały:
- burzę mózgów i wybór pomysłu na wycieczkę,
- wyszukiwanie informacji o kosztach (transport, bilety, posiłki, atrakcje),
- przeliczanie wydatków i kontrolowanie budżetu,
- przygotowanie ulotki/plakatu promującej wycieczkę.
W grupach uczniowie dzielili się rolami: część wykonywała obliczenia, inni przygotowywali projekt graficzny. Każda grupa zaprezentowała swój projekt wycieczki oraz przygotowaną ulotkę.
Ewaluacją zajęć był test końcowy.
Zajęcia spotkały się z pozytywnym odbiorem uczniów. Uczestnicy aktywnie pracowali nad zadaniami, wykazując zrozumienie omawianych treści oraz kreatywność podczas tworzenia projektów.
Paweł Szczur
